Motiverte elever gjør læreren bedre
Hvordan hjelper verktøyet deg som lærer?
korte oppgaver med hyppige tilbakemeldinger, gjør at elevene lærer raskere
anonymitet gir større aksept for konstruktiv kritikk og skrivefaglig veiledning
stram styring av tiden og stor variasjon i oppgaver gjør at elevene produserer mer tekst og ønsker å øve oftere
elevene skriver for hverandre. Lagarbeid, konkurranse og hverandrevurdering gir en sunn motivasjon til å forbedre skrivingen
når utrygge elever får tips og støtte i løsningen, bruker læreren mer tid på undervisning og mindre tid på å motivere
kan brukes som effektiv oppvarming til kreativ skriving, integrert del av skriveopplæringen eller som mengdetrening på faste dager/tidspunkter
Hvordan motiverer verktøyet elevene?
det er utformet som en lek med stor variasjon, høyt tempo og er aldri kjedelig
overraskende og fantasifulle oppgaver som stimulerer til kreativitet og utforsking av god skriftlig kommunikasjon
lett å føle mestring – inspirasjonsbildene er gjenkjennelige, oppgavene tydelige og rammene forutsigbare
elevene får tekstene sine presentert i klassen – ros og positiv oppmerksomhet gir økt skrivelyst
en anonym lagkonkurranse gjør leken trygg, og elevene blir modigere
tilpasset elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet
vekker skrivelyst, uansett forutsetninger og nivå
inneholder hundrevis av korte og konkrete oppgaver som det er lett å kjenne seg igjen i
når elever som strever føler mestring vil de skrive mer og oftere, slik at din jobb som lærer blir enklere